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© The diaphragm of DAGUERRE**

par Jacques Roquencourt

 

"Avec un diaphragme mouvant, principalement pour pouvoir mettre la chambre noire au foyer, mais il faudra pour l'effet sur la substance le tenir extrêmement ouvert"

"With the quick diaphragm, mainly to be able to put the camera to the focus, but il will be necessary for the effect on the substance, to hold the opened."

Letter of Daguerre to Niépce of friday 26 february 1830.

 

 

Mechanism of the camera given by Daguerre to Niépce, following by the contract of association.

Suitable calculation with the Daguerre objective, for a lengh wave of 0.55µm

(distance focal : 15 inches at F/15)

The best development, that is found 1.8 mm before the theorical focal.

curvature of the image field and astigmatism.

for a diaphragm distance/first lens of 3 mm.

compare with a diaphragm distance/first lens of 68 mm.

curvature of the image field and astigmatism are too important.

MTF

0.55µm

for d=3 mm

see Daguerre objective for d=68 mm

 

The image field is reduced to 100 mm.

 

La variation de la position du diaphragme permet de "mettre au point" sur l'ensemble du champ image comme l'indique Daguerre, démontrant ainsi qu'il a bien fourni ce diaphragme à iris à Niépce, dont il se servait pour effectuer les variations d'éclairage de ses tableaux à l'ambigu comique et au diorama.

The variation of the position of the diaphragm allows to develop on the totality of the image field, demonstrating as well as it has well given the diaphragm to iris to Niépce.

It will provide some a second to equip a camera manufactured by Niepce.

Photographie Bernard Lefebvre. Arch B Lefebvre.

A camera manufactured by Niepce for its son Isidore ( 24 february 1830)***

The mechanism of the camera has been manufactured by Isidore.

Correspondence between Niépce and its cousin "de Curley".

It is the second camera to iris preserved to the museum of Chalon.

références :

-**Daguerre et l'optique : J Roquencourt.

Études Photographiques: n°5 1998 page 33 (Société Française de Photographie).

-Note sur le portrait de M Huet: J Roquencourt, A Gunthert

Etudes Photographiques: n°6 1999 (Société Française de Photographie).

- L'invention de la photographie: une tragédie (à paraître).

- Correspondance de Niépce à son cousin de Curley: BNF

* demande de reproduction obligatoire.

*** Conservée au musée de Chalon.

-Paul Jay, en 1978, avait évoqué différentes hypothèses dont celle-ci: "Elle a pu être réalisée par Niépce qui s'inspire de la chambre précédente prétée par Daguerre"...."à la chambre à tiroir elle emprunte les dimensions". (Par contre ceci est inexact). voir Niepce, Premiers outils Premiers résultats. 1978. (pages 17 et 18).

 

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